Travma Terapisi

TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU(=TSSB)

Herkes için ağır stres sayılabilecek olağandışı fiziksel ya da ruhsal travmayla (doğal felaketler, savaş, soygun, trafik kazaları, saldırı, tecavüz vb.) karşılaştıktan sonra, olayın tekrar tekrar yaşanması, yaşadığı travmayı ya da bir bölümünü hatırlamama, tepkilerde yavaşlama, dış dünyaya ilginin azalması, insanlardan uzaklaşma, aşırı gerginlik, öfke patlamaları, uyku sorunları gibi çok farklı belirtilerin değişik derecelerde bulunması ile belirli ruhsal bir bozukluktur. Görülme sıklığı travmanın türü ve niteliğine bağlı olarak büyük ölçüde değişiklik gös­terir. Terör, işkence, savaş mağdurlarında görülme sıklığı oldukça yüksektir.

Belirli bir nedene bağlı rahatsızlıklardan biridir. Ancak aynı travmayı yaşayan farklı kişiler farklı yanıt verdiklerinden her travma yaşayanda aynı şiddette görülmez. Psikiyatrik bir rahatsızlığın varlığı kişinin başa çıkma gücünü azalttığından trav­ma sonrası stres bozukluğu ihtimali artar. Çocuklar, genç erişkinler ve yaşlılar stres etkenlerine daha duyarlıdırlar.

Tüm travmatik olaylar duygusal yanıtlara ve davranış değişikliklerine neden olur. Bu yanıtlar stresin azaltılması ve dengenin yeniden kurulmasına yardım eder. Travmaya normal tepkiler arasında kaygı, depresyon ve bedensel belirtiler bulunur. Travma sonrası ortaya çıkan belirtiler birçok kişide zaman içinde kendiliğinden önemli derecede azalır. Erken tıbbi müdahale TSSB gelişimini azaltır. Akut şeklinde süre altı aydan daha kısa olup sekel bırakmaz. Yine de önemli oranda mağdurlarda tam iyileşme görülmez ve belirtiler yıllarca sürebilir. Tedavisinde psikoeğitim, ilaç tedavisi, Bilişsel-davranışçı terapiler (maruz bırakma, EMDR terapisi ve tedavisi) uygulanır.