OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK TEDAVİSİ

OBSESİF-KOMPULSİF BOZUKLUK(=OKB, Saplantı-Zorlantı Bozukluğu)

Obsesyon (=saplantı), yineleyici, istenmeden zihne gelen, ısrarlı, rahatsızlık verici,  düşünce, dürtü ya da düşlemlerdir. Kompulsiyon (=zorlantı)ise; obsesyonları kovmak için yapılan, yineleyici, kişinin kendini yapmaktan alıkoyamadığı davranışlar ya da zihinsel eylemlerdir.

Kişi obsesyonlarını kendi zihninin bir ürünü olarak görür, mantıksız ya da saçma olduğunu bilir, ama düşünmeden duramaz. Kompulsiyonlar ise obsesyonun doğurduğu kaygıyı azaltmak amacıyla yapılır, gerçekle ilgisi yoktur, belirgin olarak abartılıdır, geçici rahatlama sağlar. Obsesyonu etkisizleştirmeye yöneliktir. Kişiyi yoran ve iş gücünü engelleyen yaygın bir rahatsızlıktır.

OKB yaklaşık 300 yıldır bilinen bir rahatsızlıktır. Genellikle ergenlik ve genç erişkinlik yaşlarında başlar.

Genetik, biyolojik ve psikolojik etkenler sonucunda oluşur. Kişinin biyolojik akrabaları arasında OKB, genel toplum örneklemine göre 5-10 kat daha sıktır.  OKB sıkıntısı çekenler aşırı derecede aktif sorumluluk ve abartılmış tehlike şemalarına sahiptirler.

OKB’da en sık görülen obsesyonlar; kirlenme(bulaşma), kuşku, düzenlilik (simetri ya da kesinlik ihtiyacı), bedensel,  cinsel ve dini obsesyonlardır.  Sık görülen kompulsiyonlar ise,  yıkama/temizleme ihtiyacı, kontrol etme, sayı sayma, soru sorma veya itiraf etme ihtiyacı, düzenleme(simetri ve kesinlik), biriktirme konularını kapsamaktadır.

Obsesif-kompulsif bozukluğun nedenleri arasında biyolojik faktörler çok ön planda olduğundan tedavi büyük oranda ilaç tedavisi ve psikoterapi yöntemi olarak kanıtlanmış bilimsel terapi yöntemi olan bilişsel-davranışçı yaklaşımlarla yapılmaktadır. Ben takıntı hastalığı tedavisinde hem ilaçlı hem de ilaçsız yöntem olan bilişsel davranışçı terapi tedavi yöntemlerini kullanmaktadım.

İLAÇLI VE İLAÇSIZ OKB TEDAVİSİ
TAKINTILARINIZA SON VERİN