BİPOLAR BOZUKLUK ( =İki uçlu bozukluk, Manik Depresif Hastalık)

BİPOLAR BOZUKLUK NEDİR?

“Bipolar bozukluk (=iki uçlu bozukluk, eski ismiyle manik-depresif hastalık), düzenli veya düzensiz olarak tekrarlayan depresyon(çökkünlük), mani (duygudurumunda aşırı yükselme)ya da her ikisini de kapsayan karma (mikst) dönemlerle ve bazen hiçbir belirtinin bulunmadığı “sağlıklı” dönemlerle giden kronik seyirli bir hastalıktır. Duygudurum bozukluğu olarak sınıflandırılır. Riskli davranışlar nedeniyle ilişkilere ve günlük işlevselliğe zarar veren, tedavi edilmediği zaman intiharla ölüme bile yol açan ciddi ruhsal bir hastalıktır.

Birbirlerine zıt gibi görünen iki hastalık dönemi yatışma ve alevlenmelerle seyreder. Hastalık dönemleri dışında ise hasta hemen tamamen normal duygudurumuna döner.

BİPOLAR BOZUKLUĞUN NEDENLERİ NELERDİR?

Bu rahatsızlığın kesin oluş nedeni bilinmemektedir. Genetik çalışmaları hastalığın oluşmasında anlamlı bir genetik etkenin varlığına işaret etmektedir.  Bahar ayları, stresli ve travmatik olaylar iki uçlu bozukluğun ilk hastalık döneminin ortaya çıkmasını veya atakların tekrarlamasını tetikleyebilir.  Cinsiyet farkı göstermeksizin ortalama olarak %2 civarında görülen ciddi bir bozukluktur. İlk belirtilerin ortaya çıkması 15-19 yaş arasında olmakla birlikte, en sık 15-25 yaş arası görülür.

– Manik Dönem (=Manik Atak, Manik epizod) özellikleri

Manik atak en az 1 hafta süreyle duygudurumun neşe yönünde sürekli artış göstermesi durumudur.  En sık görülen belirtiler: Çok enerjik olma, kolayca sinirlenme, çok az uykunun yeterli olması, her zamankinden ve herkesten daha önemli olduğunu hissetme, zihnin yeni ve heyecan verici fikirlerle dolu olması, daha konuşkan olma, aşırı para harcama, kişiliğine uygun olmayan davranışlarda bulunma.

Depresyon belirtilerinin yoğun olduğu depresif atak dönemleri manik ataklara göre daha sık görülür ve intihar riski taşır.

Belirtilerin hepsi birden her hastada görülmez. Ve her hastada belirtilerin şiddeti değişkenlik gösterir. Her hastanın kendi hastalık sürecine özgü özellikleri bulunur ve bu özellikler bazen tanı koyma sürecini zorlar ve uzatır.

BİPOLAR BOZUKLUĞUN TEDAVİSİ NASILDIR?

Tedavi, hastalık belirtileri başladığı sırada akut dönem tedavisi ve yeniden hastalanmayı önlemek amacıyla koruyucu tedavi olmak üzere iki aşamalıdır. Tedavinin İçeriğinde ise İlaç, eğitim (hasta ve yakınlarının rahatsızlık hakkında bilgilendirilmesi) ve psikoterapi yer alır. Kendine ve çevresine zarar verme eğiliminde olanlar için hastane yatışı gerekebilir.

HAKKIMDA BİLGİ ALMAK İÇİN